כשירות תרבותית

כשירות תרבותית בארגון מוגדרת כיכולתה של מערכת ציבורית להעניק שירות וטיפול לפונים השונים זה מזה בערכיהם, אמונותיהם והתנהגותם, תוך שימוש בשפה המובנת לדוברים, ובכלל זה התאמת השירות הניתן לצרכים החברתיים והתרבותיים השונים (ההגדרה מבוססת על מסמך של ה- Commonwealth Fund, 2002)

כשירות תרבותית ארגונית כוללת בדרך כלל:

  • מדיניות לטיפול במיעוטים תרבותיים
  • מינוי אדם האחראי על כשירות תרבותית בארגון או במגזר הציבורי
  • איסוף מידע אודות מוצא/שיום אתני והעדפות שפה, אשר משמש לגילוי פערים בצריכת השירותים ולשיפור איכותם.
  • קשר ממוסד עם הקהילה הצורכת את שירותי הארגון
  • העברת מידע לקהילה באמצעות הרצאות, סדנאות, פיתוח חומרי מידע מותאמים תרבותית, והדרכה לקהל אודות השירותים במגזר הציבורי
  • קידום גיוון אתני בהעסקת העובדים
  • יישום חקיקה קיימת בנושא התאמה תרבותית
  • התמקצעות העיסוק במתורגמנות במגזר הציבורי, כולל הקמת אגודות מקצועיות

ברמת נותן השירות, כשירות תרבותית היא: א. מודעות לתפיסת העולם התרבותית של אדם; ב. גישה כלפי הבדלים תרבותיים; ג. ידע לגבי תפיסות ומנהגים תרבותיים שונים; ד. מיומנויות בין-תרבותיות (Betancourt et al., 2002; Campinha-Bacotte, 2002).

תוכלו למצוא עוד מידע על כשירות תרבותית – חקיקה, יישום, והערכה – במאגר המידע שבאתר.

בנוסף, תוכלו:

  • להשתמש בהגדרות של כשירות תרבותית כאשר אתם שמציגים הנושא בדיוני הנהלה וישיבות צוות.
  • לחשוף עוד אנשים בארגון להגדרות אלה.
  • להתחיל לבדוק איפה הארגון שלכם עומד ביחס ליישום ההגדרות.